Is spierpijn nodig?

14 september 2016
spierpijn

Ik train 6 dagen in de week, maar 6 dagen last van spierpijn? Nee, dat heb ik niet. Oké, mijn spieren voelen wat stram en stijf. En zo’n dag dat het me moeite kosten om de afwas te doen of die trap op te komen ken ik zeker wel. Maar dat ik me 6 dagen achter elkaar (bijna) niet meer kan bewegen. Nope, gelukkig niet. Of betekent dit dat ik niet goed train? Mijn spieren niet sterker worden? Of dat ik niet genoeg mijn best doe? En spierpijn, wat is dat nou eigenlijk precies?
spierpijn

Wat is spierpijn eigenlijk?

Er zijn verschillende soorten spierpijn. Er is een chronische vorm. Dit is bijvoorbeeld zweepslag en spierpijn die je soms voelt als je griep hebt. Het soort spierpijn waar ik het over heb, valt in de categorie van ‘normale’ vormen van spierpijn. Dit zijn de: inspannings- en verlate spierpijn.

Spierherstel

De pijn die je in spieren voelt wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spiervezels. Deze scheurtjes ontstaan als je tijdens een training je spieren zwaar belast. De scheurtjes zorgen voor een ontstekingsreactie waardoor je (spier)pijn krijgt. Ook het achterblijven van afvalstoffen, bijvoorbeeld melkzuur, kan de pijn veroorzaken. Deze ontstekingsreactie is voor je lichaam het teken dat het aan het werk moet: spieren herstellen. Dit herstel houdt in dat je spieren groter en sterker worden. Het resultaat van dit hele proces? Bij een volgende training kunnen je spieren de belasting beter handelen.

Hoe lang duurt het voordat je spieren hersteld zijn?

Dat verschilt per training:
• voor een gemiddelde duurtraining (bijvoorbeeld fietsen en hardlopen) is de herstelperiode 24 uur
• voor een duurtraining die langer dan 2 uur duurt is de herstelperiode 48 uur
• voor een gemiddelde krachttraining is de herstelperiode 48 uur
• voor een pittige krachttraining is de herstelperiode 72 tot 96 uur rust
spierpijn

Is spierpijn nodig voor spiergroei?

Nee, niet perse. Of je last krijg van spierpijn hangt af van verschillende factoren. Door goed te eten, voldoende te drinken en lekker te slapen verklein je de kans op spierpijn al voor een groot deel. Zo geef je je spieren de juiste ‘voeding’ om te herstellen. Ook wennen je spieren aan de oefeningen die je doet. Als je een nieuwe training doet is de kans vrij groot dat je de volgende dag spierpijn hebt. Als je deze training dan vervolgens een paar keer herhaalt is de kans dat je er nog een keer spierpijn van krijgt een stuk kleiner. Om je spieren te blijven prikkelen om te ‘groeien’ is het dus wel belangrijk dat je blijft variëren in je trainingen. En zo maak je het voor jezelf ook nog eens extra leuk, toch?

Supplementen

Daarnaast kun je ook supplementen, bijvoorbeeld BCAA, Omega-3 en Creatine, gebruiken om het herstel van je spieren te stimuleren. Nu ben ik geen expert op dit gebied. Dus als je daar meer over wilt weten? Er is vast wel iemand in je gym die je daar het fijne over kan vertellen.

Conclusie

Spierpijn is niet noodzakelijk én blijf varieren in je trainingen om zo je spieren te blijven teasen! Oké, doe ik!

Bronnen:
Fitdutchies.nl
Womenshealthmag.nl

Ik denk dat je dit ook interessant vindt... Toch?!

Leave a Comment

Neem de code over *